Er al maden ikke rådden når den nu bliver smidt
ud?
Som regel
ikke. Du ville blive overrasket over den kvalitet, den
mad der bliver smidt ud, har, og de grunde der er til
at det overhovedet er blevet smidt ud. Hvis en dåse
eller en karton er blevet bulet så den ikke kan stables
ryger den i containeren, hvis en af tomaterne i en
pakke har fået et gok så de fine forbrugere ikke
længere gider at betale 15 kroner for den, hvis de
ydderste blade af salaten er blevet krøllet, hvis
DVD'en mangler en fjernbetjening, hvis posen med
appelsiner har en dårlig ud af 14 gode, hvis en butik
køber mere end hvad de kan sælge eller får nye varer
hjem end de andre er blevet for gamle, så ryger det ud.
De fleste butikker er også meget konservative med at
overholde sidste salgsdato, så der er ofte masser at
finde der er noget værd.
Bliver man ikke syg af at spise mad fra en
container?
Ikke hvis du
tænker dig lidt om. Kender lidt til hvordan fordærv
lugter. Det er også en god ide at vide lidt om de ting
man finder og om hvor lang tid de kan holde sig og
hvordan de bliver påvirket af at ligge i en container.
På en varm sommerdag er det måske ikke så smart at tage
en pakke hakket oksekød med hul i plastikken. Mens at
en container om vinteren fungere stort set ligesom en
fryser.
Hvis man finder en masse godt, tager man så det
hele?
I de større
byer er man højst sandsynligt ikke den eneste der
benytter sig af en åben container, så en tommelfinger
regel kan være ikke at tage mere end hvad man har brug
for.
Andre gode tommelfinger regler er aldrig at
efterlade sig et rod, og hvis andre har gjort det så
ryd det op, At svine foran en container kan være nok
til at der kommer hængelåse på eller at der kommer hegn
op omkring. Finder man noget godt man ikke vil have
eller ikke har brug for kan man efterlade det i toppen
af bunken så man sparer den næste for at grave.
Hvad
for noget mad kan man finde i en
container?
Æbler,
appelsiner, bananer, pærer, ferskner, jordbær, tomater,
chili frugter, asparges, løg, salat, spinat, basilikum,
kartofler, ris, alle former for brød og kød. Stort set
alt hvad der sælges i den butik der benytter sig af
containeren. Dog sjældent alle disse ting på samme
tid.
Det er ikke kun mad man kan finde, alt efter
hvor man kigger kan man stort set finde alt hvad man
vil med lidt held og lidt stædighed. Også fabrikker og
kontorer benytter containere til at skille sig af med
alt det de ikke føler de har brug for. Kun fantasien
sætter grænser for hvad man kan finde og hvor.
Direkte Link
Fra: Skraldevæsenet
Revolutionens ABZ
(Der
er et liv efter fødslen - Situationistisk
Internationale 1958-69 pp.
44-45)
At være ejer vil sige at erobre sig noget som man
udelukker andre fra at udnytte, samtidig med at man
tilkender alle en abstrakt ejendomsret. Ved at udelukke
andre fra den faktiske ejendomsret gør ejeren dem til
en del af sin ejendom, for uden dem er han intet (de
ejendomsløse absolut, de øvrige ejere relativt). I
dette spørgsmål har de ejendomsløse intet valg.
Medens ejeren tilegner sig og fremmedgør dem, skaber de
hans magt idet nødvendigheden af den fysiske
overlevelse tvinger dem til, imod deres vilje, at
arbejde med på deres egen fremmedgørelse, at producere
den, at overleve i en tilstand som gør det umuligt at
leve. Udestængte som de er, deltager de i besiddelse
gennem ejerens formidling. Dette er en mystisk
deltagelse, idet alle sociale relationer oprindelig
udvikledes på en mystisk grund og langsomt erstattede
princippet om ufrivillig samhørighed (slaveri/haveri),
hvorefter hvert medlem fungerer som en integreret del
af gruppen
(”organisk, indbyrdes afhængighed”).
Deres aktivitet inden for den private tilegnelses
rammer garanterer dem deres overlevelse. De
konsoliderer en ret til ejendom, som de er udelukket
fra, og på grund af denne tvetydighed betragter enhver
af dem sig selv som havende del i ejendommen, som et
levende fragment af retten til at eje, skønt en sådan
tro kun kan befæste individets egen stilling som på en
gang værende udelukket og ejer. (Kroniske tilfælde af
denne fremmedgørelse: den trofaste slave, strisseren,
livvagten, centurionen, som gennem en slags forbund med
deres egen død tillægger døden en styrke som er
ækvivalent med livskræfterne og forener
fremmedgørelsens negative og positive poler - den
absolut lydige slave og den absolutte herre - i en
destruktiv energi).
Det er af vital interesse for udbytteren at denne
illusion opretholdes og gøres mere raffineret, ikke
fordi han er særligt machiavellistisk, men simpelthen
fordi han ønsker at forblive i live. Opbygningen af
illusioner afhænger af ejerens egen overlevelse, en
overleven der på sin side er afhængig af at hans
priviligier overlever. Desuden indebærer den den
besiddelsesløses fysiske overleven, den skaber
muligheden for at forblive i live, samtidig med at man
udbyttes og udelukkes fra et menneskeligt liv.
Beslaglæggelsen og beherskelsen til private formål er
således påtvunget og opfattes primitivt som en positiv
ret, men i en negativ universalitet. Netop fordi retten
til privat tilegnelse gælder for enhver og
retfærdiggøres i alles øjne som natur- eller
guddommelig lov, gøres den til genstand for en
almindelig illusion om at den er noget universelt
ophøjet, en nødvendig lov, hvorunder enhver individuelt
er tilfreds med at acceptere de grænser den trækker for
hans egen ret til at leve, og for livsbetingelserne i
almindelighed.
Af: Raoul Vaneigem
Direkte Link
Følgende tekst er et uddrag af et tiggerbrev der blev skrevet til at rundsende til de rige og kendte, et som vi har modtaget fra en rejsende sammen med en opfordring til at videresende det. Indtil videre har der ingen respons været.
Teksten er delvist censureret for at beskytte de skyldige.
Det
varmer mit hjerte at opleve at du udtrykker din
frustration mod systemdiktaturet og dets mange
fordrejende krumspring. Og det er i sandhed en kold
vind der blæser over verden i disse dage, hvor enhver
modstand mod Tilstanden syntes at have mistet grebet
eller tilpasset sig rammerne i en forstand som gør det
den sigter efter, ikke gør op med de selvsamme rammer
den forsøger at kritisere eller tage afstand fra.
Systemet syntes at have antaget en form, hvor ingen
gruppe af mennesker eller individder der besidder en
rolle i samfundet der kunne håndtere forandring, ikke
er fastlåst af netop denne rolles brug for det
selvsamme system for overhovedet at være til, og som
derfor kun vil kunne føre samfundsformen videre mod
dets endeligt på bekostning af alle andres fangenskab.
Fremmedgørelsen, som er fundamentet til vores nuværende
mareridt af et systems tilstedeværelse, er i dag så
total at det fremstår som det mest naturlige i verden
ar både tage del i og med en tro på selvfælge
videreføre den, uden at stille spørgsmålstegn ved,
eller så meget som at skænke en tanke til muligheden
for måder at leve på som rent faktisk kunne nære vores
drømme og håb, i stedet for at stemple dem som
upassende og utopiske.
At bekende sig til den direkte handlende form for
modstand eller blot forsøge at skabe et alternativ,
svarer i disse dage til at række fingeren op når
efterretningstjenester, videokameraer, domstole og den
offentlige mening spørger om du er terrorist. Et begreb
der i dag kun dækker over at være uenig med det evig
kapital hungrende markedsøkonomiske elite demokrati der
fastlåser stadig mere og mere snævre rammer for at
leve, elske og udfolde sig på, til virksomheder og
arbejdsmarkedets industrielle interesser, der allerede
har ensrettet ideer og tanker i en grad som verden
aldrig før tidligere har set magen til.
Tilbage står vi, vi som i dette tilfælde er en gruppe
af kunstnere, forfattere, anarkister og modstandfolk
som aldrig ville lade os beskrive eller fastlåse af
disse begreber, på en ideernes slagmark. En slagmark
belagt med belagt med forbrugsreklamer, rentefri lån og
meningsdannende "nyheder". En slagmark hvor
ensretningen slår takten an med voldens tankeløse
politikøller på dens beskyttende skjold, klædt som
ansigtsløse stormtropper, omringer de alle der ikke
lader deres liv og drømme indkapsle af de økonomiske
interessers spilleregler. Og det bedste argument
massepsykosen kan messe i kor for deres egen
samfundsform er: "Sådan er det bare".
Håbets ide kan være at kærligheden sejrer, folket
vågner eller kometen kommer. Men ideen om en verden
hvor vi ikke blevet gjort til fremmede overfor hinanden
og vores indre, kan ikke stå på et reklameskilt,
kærligheden kan ikke sælges på tilbud i det nærmeste
overforbrugende varehus, ideen om en anden verden
kender ikke til ejendomsret og forbrugslån.
Livet kan ikke presses ned i kønsroller, sociale
klasser, jobtitler eller lønforhold.
Frihed er ikke et ord, men en tilstand i mennesket uden
angst.
Direkte Link