Ejerskabet
Revolutionens ABZ
(Der er et liv efter fødslen - Situationistisk Internationale 1958-69
pp. 44-45)
At være ejer vil sige at erobre sig noget som man udelukker andre fra
at udnytte, samtidig med at man tilkender alle en abstrakt ejendomsret. Ved
at udelukke andre fra den faktiske ejendomsret gør ejeren dem til en
del af sin ejendom, for uden dem er han intet (de ejendomsløse absolut,
de øvrige ejere relativt). I dette spørgsmål har de ejendomsløse
intet valg.
Medens ejeren tilegner sig og fremmedgør dem, skaber de hans magt idet
nødvendigheden af den fysiske overlevelse tvinger dem til, imod deres
vilje, at arbejde med på deres egen fremmedgørelse, at producere
den, at overleve i en tilstand som gør det umuligt at leve. Udestængte
som de er, deltager de i besiddelse gennem ejerens formidling. Dette er en mystisk
deltagelse, idet alle sociale relationer oprindelig udvikledes på en mystisk
grund og langsomt erstattede princippet om ufrivillig samhørighed (slaveri/haveri),
hvorefter hvert medlem fungerer som en integreret del af gruppen
(”organisk, indbyrdes afhængighed”).
Deres aktivitet inden for den private tilegnelses rammer garanterer dem deres
overlevelse. De konsoliderer en ret til ejendom, som de er udelukket fra, og
på grund af denne tvetydighed betragter enhver af dem sig selv som havende
del i ejendommen, som et levende fragment af retten til at eje, skønt
en sådan tro kun kan befæste individets egen stilling som på
en gang værende udelukket og ejer. (Kroniske tilfælde af denne fremmedgørelse:
den trofaste slave, strisseren, livvagten, centurionen, som gennem en slags
forbund med deres egen død tillægger døden en styrke som
er ækvivalent med livskræfterne og forener fremmedgørelsens
negative og positive poler - den absolut lydige slave og den absolutte herre
- i en destruktiv energi).
Det er af vital interesse for udbytteren at denne illusion opretholdes og gøres
mere raffineret, ikke fordi han er særligt machiavellistisk, men simpelthen
fordi han ønsker at forblive i live. Opbygningen af illusioner afhænger
af ejerens egen overlevelse, en overleven der på sin side er afhængig
af at hans priviligier overlever. Desuden indebærer den den besiddelsesløses
fysiske overleven, den skaber muligheden for at forblive i live, samtidig med
at man udbyttes og udelukkes fra et menneskeligt liv.
Beslaglæggelsen og beherskelsen til private formål er således
påtvunget og opfattes primitivt som en positiv ret, men i en negativ universalitet.
Netop fordi retten til privat tilegnelse gælder for enhver og retfærdiggøres
i alles øjne som natur- eller guddommelig lov, gøres den til genstand
for en almindelig illusion om at den er noget universelt ophøjet, en
nødvendig lov, hvorunder enhver individuelt er tilfreds med at acceptere
de grænser den trækker for hans egen ret til at leve, og for livsbetingelserne
i almindelighed.
Af: Raoul Vaneigem